19 sztucznie zatopionych wraków

Mimo, że większość morskich wraków znalazła się pod wodą przez przypadek, część z nich jest zatopiona umyślnie w celu stworzenia sztucznych raf i nowych miejsc nurkowych dla nas, pasjonatów tego sportu. Poniżej prezentujemy krótkie zestawienie 19 takich wraków w kolejności alfabetycznej (to nie ranking).

Oczywiście nie są to wszystkie wraki jakie znajdziemy podróżując po świecie, bo praktycznie w każdym, nawet niewielkim jeziorze z potencjałem (bazą) dla nurków znajdziemy coś, co jest zatopione w sposób sztuczny, tylko po to aby zwiększyć atrakcyjność nurkowiska. Te wymienione poniżej wydają nam się godne wyróżnienia.

ALPHA FUNGUO, DIANI BEACH, KENIA
Pierwszy umyślnie zatopiony wrak wschodniej Afryki, Alpha Funguo leży na dnie morskim od 2002 roku. Długi na 48 metrów trałowiec rybacki, został zatopiony specjalnie dla nurków na głębokości 28 metrów. Najłatwiej do niego dotrzeć z pobliskiej plaży Diani, jednej z najlepszych plaż Kenii.

GLEN STRATHALLEN, PLYMOUTH SOUND, WIELKA BRYTANIA
Najpierw trałowiec, później prywatny jacht, Glen Strathallen jest obecnie popularnym miejscem nurkowym w Plymouth Sound. Zatopiony najpierw w płytkiej wodzie jako miejsce treningowe dla nurków, zagradzał przepływ do portu i w związku z tym pirotechnicy wysłali go nieco głębiej. Teraz leży na głębokości 15 m pod wodą.

HERMES, BERMUDY
Statek przeznaczony do stawiania pław zbudowany w Stanach Zjednoczonych, używany był podczas II wojny światowej. Po wojnie pełnił służbę w sektorze prywatnym jako transportowiec, a w 1984 roku został zatopiony na Bermudach. Dzisiaj spoczywa na około 24 m, z górną częścią na zaledwie 13 m. Jest słynny, gdyż łatwo do niego dotrzeć i jest bardzo fotogeniczny. Jest jednym z najpopularniejszych miejsc nurkowych na Bermudach.
(Uwaga: nie mylić z HMS Hermes, brytyjskim transportowcem lotniczym z okresu II wojny światowej, zatopionym w Bitwie o Sri Lankę w 1942 roku).

HMCS YUKON, MISSION BAY, SAN DIEGO, KALIFORNIA, USA
Najnowsze miejsce w tak zwanej “Alei wraków” niedaleko San Diego. HMCS Yukon jest także największym wrakiem w tamtej okolicy i jednym z największych wraków Kalifornii. Niszczyciel klasy MacKenzie ma 111 metrów długości i został zatopiony w 2000 roku. Leży na głębokości 30 m.

HMNZS CANTERBURY, WYSPA PÓŁNOCNA, NOWA ZELANDIA
Ta wybudowana w Szkocji fregata została zatopiona w 2007 roku niedaleko Deep Water Cove na Wyspie Północnej w Nowej Zelandii. Leży prawie w nienaruszonym stanie na głębokości 14-37 m. Jest łatwym celem nurkowym nawet dla początkujących. Głębokość wraku w połączeniu z ochroną jaką zapewnia zatoka sprawiają, że jest to dobre miejsce nurkowe nawet gdy inne miejsca są niedostępne ze względu na warunki pogodowe.

KITTIWAKE, WIELKI KAJMAN
Były USS Kittiwake stał się jednym z głównych punktów nurkowych na Kajmanach. Pełnił służbę przez 49 lat jako ratunkowa łódź podwodna, a skończył karierę jako atrakcja nurkowa. Leży w płytkiej wodzie, z górną częścią na głębokości zaledwie 3 m. Ze względu na przejrzystość wody, wrak widoczny jest z powierzchni i jest łatwym celem dla początkujących i dla nurków z fajką. Pamiętaj, że Kittiwake jest morskim sanktuarium i zabronione jest dotykanie i zabieranie przedmiotów z wraku. Zabronione jest noszenie rękawic w trakcie nurkowania do tego wraku.

MV IMPERIAL EAGLE, QAWRA, MALTA
Malta to naprawdę królowa celowo zatopionych wraków, a Imperial Eagle to klejnot w koronie. Klasyczny statek pasażerski, podczas swojej kariery od 1938 roku służył jako statek wycieczkowy i prom, a także pod różnymi nazwami w kilku innych celach, zakończył pracę jako prom między Maltą a Gozo. W 1999 roku lokalna społeczność nurkowa zatopiła go blisko Qawra. Rok później 13-tonowa statua Jezusa, pierwotnie zatopiona w pobliżu wyspy św. Pawła ku uczczeniu wizyty papieża Jana Pawła II na Malcie, została przeniesiona obok Imperial Eagle. Dziś statek ten jest popularnym miejscem nurkowym dla nurków rekreacyjnych i technicznych.

ODYSSEY, ROATAN, HONDURAS
Jest to największy umyślnie zatopiony wrak w tamtych rejonach, był to frachtowiec o długości 91 m. Został on oddany przez właścicieli po tym, jak w trakcie przebudowy wybuchł na nim pożar. Leży niedaleko Mud Hole, na głębokości 33 m. Jest to masywny wrak, a eksploracja jego ładowni to główny punkt zwiedzania dla wykwalifikowanych nurków.

P29, CIRKEWWA, MALTA
Niemiecki trałowiec P29 został zatopiony w wodzie o głębokości 30 metrów w pobliżu wybrzeża Cirkewwy, na Malcie, w Morzy Śródziemnym, w 2007 roku. Główna atrakcja to działo pokładowe kaliber 50, które pozostaje na swoim miejscu, na wraku są także interesujące przepływy, choć niektóre z nich są dość ciasne.

PACIFIC GAS, PAPUA NOWA GWINEA
Jeden z największych wraków statków w kraju, który bardziej znany jest z wraków samolotów. Długi na 65 metrów tankowiec leży na dnie morskim niedaleko od stolicy Port Moresby, gdzie został zatopiony w 1996 roku. Leży na głębokości między 44 i 15 m, co daje pole do popisu dla nurków doświadczonych i początkujących.

RAINBOW WARRIOR, MATAURI BAY, NOWA ZELANDIA
Wrak o wyjątkowej historii. Rainbow Warrior był statkiem Greenpeace, który dokował w Nowej Zelandii jako element sprzeciwu tej organizacji wobec francuskich prób nuklearnych w Południowowschodniej Azji. Francuskie służby wywiadowcze zdetonowały bombę na statku, zatapiając go w porcie i zabijając członka załogi. Statek został później wydobyty, tylko po to, by zatopić go ponownie w zatoce Matauri, gdyż koszty naprawy były zbyt wysokie.

UM EL FAROUD, QRENDI, MALTA
Libijski tankowiec, został uderzony gdy stał w doku na Malcie, w trakcie strasznego wybuchu, który zabił sporo osób w 1995 roku. Po tym zdarzeniu Um El Faroud został zatopiony niedaleko południowego przylądka Malty, gdzie dziś jest robiącym wrażenie miejscem nurkowym. Spoczywa na 35 metrach, a po kilku latach od zatopienia został przepołowiony przez sztorm, co nurkowaniu na nim dodaje dramatyzmu. Na wraku znajduje się tabliczka upamiętniająca robotników, którzy zginęli w trakcie tragicznego wybuchu.

USNS GENERAL HOYT S. VANDENBERG, KEY WEST, FLORYDA, USA
Ten były amerykański statek łącznościowo – namierzający służył w siłach zbrojnych USA pod różnymi imionami od II wojny światowej do 1983 roku. W 2009 został zatopiony w wodach Florydy niedaleko Key West, jest drugim co do wielkości, po Oriskany, umyślnie zatopionym wrakiem świata. Vandenberg leży między 12 a 42 m głębokości. Główne atrakcje to ogromne talerze satelitarne i zapiski cyrylicą, które można znaleźć w kilku miejscach – jest to pozostałość czasu, gdy Vandenberg „grał” rosyjski statek wojenny w horrorze/ filmie science-fiction Virus.

USS INDRA, MOREHEAD CITY, PÓŁNOCNA KAROLINA, USA
Kolejny statek z okresu II wojny światowej, był amerykańskim statkiem remontowym służącym w marynarce pacyficznej do 1967 roku. Leży dziś niedaleko wybrzeży Północnej Karoliny na głębokości 10-20 metrów, jest łatwo dostępnym miejscem nurkowym.

USS LINCOLN COUNTY, KOH CHANG, TAJLANDIA
USS Lincoln County służył w amerykańskich siłach zbrojnych od II wojny światowej do 1960 roku. Później został sprzedany rządowi Tajlandii, gdzie służył do 2006 roku, zatopiony został w 2012 roku w pobliżu wyspy Koh Chang.

USS ORISKANY, PENSACOLA, FLORYDA, USA
Znany także jako Mighty O, Oriskany zasłynął wieloma rzeczami, między innymi swoją służbą w wojnie wietnamskiej (kongresmen i kandydat na prezydenta John McCain służył na jego pokładzie). Jest największym w historii statkiem zatopionym celowo do nurkowania, był też pierwszym umyślnie zatopionym statkiem amerykańskiej armii i wyznaczył w tej dziedzinie wiele praktyk. Statek ma 276 metrów długości, nurkować więc trzeba wielokrotnie i zawsze jest dużo do zobaczenia. Górny pokład statku znajduje się na 25 metrach głębokości, a platforma strzelnicza na 32 metrach. Jednak pokład załogowy znajduje się na głębokości 44 metrów i odwiedzenie go wymaga technicznego przeszkolenia.

USS RANKIN, STUART, FLORYDA, USA
Frachtowiec amfibia służący w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych, USS Rankin rozpoczął karierę w końcowej fazie II wojny światowej. Kontynuował służbę do lat 70, XX wieku. Zatopiony został w Stuart na Florydzie w wodzie o głębokości 40 m w 1988 roku.

USTS TEXAS CLIPPER, SOUTH PADRE ISLAND, TEXAS, USA
Były statek szkoleniowy amerykańskiej marynarki wojennej, wspaniały Texas Clipper leży obecnie na burcie jakieś 17 mil morskich od wyspy South Padre. Leży na głębokości 40 m, ale najpłycej położone części statku znajdują się zaledwie 15 m pod wodą.

USS YO-257, OAHU, HAWAJE, USA
USS YO-257 to była krypa marynarki amerykańskiej, która służyła w drugiej wojnie światowej, wojnie koreańskiej i wietnamskiej, a zatopiona została w 1989 roku niedaleko Waikiki na Oahu. Leży na głębokości 30 m, pokłady są na głębokości 26 m i jest jednym z najpopularniejszych miejsc nurkowych na Hawajach.

Dodaj komentarz